آموزش رایگان گیتار جلسه شانزدهم
درود بر همه.
این جلسه به آموزش یکی از نمونه های ریتم ۴/۴ رومبا (Rumba) و جهش آکوردی برای این ریتم میپردازیم.
همچنین می آموزید که چگونه به تمامی آکورد های گیتار دسترسی آسان داشته باشید. و طریقه مینور و سِوِن شدن آکورد های باره را نیز می آموزید.
در جلسه قبلی با نمونه ای از ریتم چهار چهارم آشنا شدید. ریتم چهار چهارمی که در این جلسه به آموزش آن میپردازیم، مانند ریتم جلسه قبل است با این تفاوت که به جای ضرب دوم، سکوت میکنیم.
تمرین یک این قسمت از آموزش گیتار
ریتم ۴/۴ رومبا (Rumba) بدون خفه
به توضیحات، تصویر و ویدئوی زیر دقت کنید.
توضیح ریتم ۴/۴ رومبا (Rumba) بدون خفه:
ضربه اول با انگشت i رو به پایین به سیم های باس برخورد میکند.
در اینجا بجای ضربه زدن کمی سکوت میکنیم.
ضربه سوم با انگشت p رو به بالا به سیم های تریبل برخورد میکند.
ضربه چهارم با انگشت p رو به بالا به سیم های تریبل برخورد میکند.
ضربه پنجم با انگشت i رو به پایین به سیم های تریبل برخورد میکند.
ضربه ششم با انگشت p رو به بالا به سیم های تریبل برخورد میکند.
برای نمایش تصویر با اندازه ی بزرگ تر، بر روی آن کلیک کنید
مطمئناً الان برای برخی از دوستان این سوال پیش اومده که خفه یا بدون خفه یعنی چی:
آپاگادو (Apagado) یا خفه به تکنیکی میگیم که توسط اون صدای سیم ها خفه میشود.
این تکنیک رو در جلسات آینده آموزش خواهیم داد.
"آپاگادو" (Apagado) کلمه اسپانیایی است به معنی "خاموش"
پایان تمرین یک |
هنرجویان گرامی در اینجا قصد دارم یه روش بهتون معرفی کنم که براحتی بتونید به اسم و شکل همه ی آکورد های گیتار دسترسی آسان داشته باشید.
لطفاً دقت کنید.
_ ابتدا نرم افزار گیتار پرو (Guitar Pro) را از لینک زیر دانلود کنید.
لینک دانلود نرم افزار Guitar Pro
_ پس از دانلود و نصب، نرم افزار را اجرا کنید و سپس به تصاویر زیر دقت کنید.
در تصاویر توضیحات نوشته شده. اگر سوال یا مشکلی داشتید حتماً عنوان کنید، پاسخگو هستیم.
برای نمایش تصاویر با اندازه ی بزرگ تر، بر روی آن ها کلیک کنید
تمرین دو این قسمت از آموزش گیتار
در اینجا جهش آکوردی رو برای همراهی ریتم ۴/۴ رومبا با آکورد ها در نظر گرفتیم.
لطفاً به تصویر و ویدئوی زیر دقت کنید و با توجه به آن ها آکورد ها را تعویض کنید.
تمرین سه این قسمت از آموزش گیتار |
در جلسه یازدهم گیتار به آموزش یک آرپژ پرداختیم. در اینجا از شما هنرجویان گرامی درخواست دارم که آن آرپژ را با جهش آکوردی که در تمرین قبلی داشتیم نیز تمرین کنید.
توجه داشته باشید که در جلسه یازدهم گفته شده یه بار سیم پنج نواخته شود و یک بار سیم چهار. اما در این تمرین فقط سیم پنج را بنوازید. به ویدئو توجه کنید بهتر متوجه خواهید شد.
چگونگی مینور و سِوِن شدن آکورد های باره
هنرجویان گرامی در اینجا میخوام مطلبی رو خدمتتون عرض کنم که از همگی خواهش دارم بخوبی دقت کنید.
در واقع میخوام بصورت ساده توضیح بدم که چگونه آکورد های باره، مینور (m) و سِوِن (۷) میشوند. (البته بنده در اینجا فقط به توضیح در حالت عمل میپردازم. توضیح تئوری این موضوع بحث جداگانه ای دارد)
برای این موضوع، آکورد A باره رو مثال میزنم.
تصویر زیر آکورد A (لا ماژور باره) است.
حال اگر انگشت شماره ۲ دست چپ را از روی فرت های این آکورد برداریم، آکورد مینور (m) میشود.
پس وقتی که آکورد A را گرفته باشیم و انگشت ۲ را برداریم آکورد Am بوجود می آید.
تصویر زیر آکورد Am (لا مینور باره) است.
در حالی که آکورد A را گرفته اید، حال اگر انگشت شماره ۴ دست چپ را از روی فرت های این آکورد برداریم، آکورد سِوِن (۷) میشود.
پس وقتی که آکورد A را گرفته باشیم و انگشت ۴ را برداریم آکورد A7 بوجود می آید.
تصویر زیر آکورد A7 (لا سِوِن باره) است.
این قانون برای تمامی آکورد های ماژور باره به همین صورت است.
دوستان لطفاً به این مورد خیلی خوب دقت کنید:
جلسه اول گفتیم که نت های ما به این صورت هستند
C D E F G A B
در چند جلسه قبلی شما با چند نمونه از آکورد های باره آشنا شدید.
مثلاً آکورد F باره که در جلسه هشتم آموزش داده شد.
و آکورد های G و A باره که در جلسه دهم آموزش داده شدند.
اگر دقت کرده باشید یک نکته وجود داشت:
در جلسه دوم ما گفتیم که بین نت های F و G یک پرده فاصله است
پس وقتی ما آکورد F باره رو میگیریم، اگر همون شکل آکورد F رو به یک پرده جلوتر انتقال بدیم، آکورد G بوجود میاد.
گفتیم که بین نت های G و A یک پرده فاصله است
پس وقتی ما آکورد G باره رو میگیریم، اگر همون شکل آکورد G رو به یک پرده جلوتر انتقال بدیم، آکورد A بوجود میاد.
و این موضوع به همین ترتیب برای تمامی آکورد های باره نیز قابل استفاده است.
«دوستان بنده سعی کردم این مطلب رو یه جوری بصورت ساده و مفید ارائه بدم که قابل فهم باشه اما اگر کسی متوجه نشد میخوام اینو بدونید که مشکل از بد توضیح دادنِ بنده است. بنابراین هر سوالی که ذهنتون رو مشغول کرده حتماً بپرسید که از روش های دیگر براتون توضیح بیشتری بدم تا هیچ مشکلی در جهت یادگیری گیتار نداشته باشید.»
شاید برخی از هنرجویان گرامی انتقاد داشته باشند که چرا از علامت های موسیقی برای آموزش ریتم ها استفاده نمیکنید.
پاسخ: بعضی از دوستان از قبل علامت های موسیقی رو بلد هستند و دلشان میخواهد که با علائم موسیقی ریتم ها رو آموزش ببینند، اما بعضی از دوستان هم هستند که علائم موسیقی رو بلد نیستند و دلشان میخواهد که با توضیحات ساده ریتم ها رو آموزش ببینند.
در این صورت بنده مجبورم دل هر دو گروه رو بدست بیارم و در جلسات آینده هر زمان که حس کردم وقتش رسیده، به آموزش علائم موسیقی و نتخوانی خواهم پرداخت.
همانطور که مطلع هستید جلسات آموزشی تا بیش از ۵۰ جلسه ادامه خواهند یافت و سعی میکنیم که هیچ مطلبی در رابطه با آموزش گیتار از قلم نیوفتد. سپاس فراوان از همراهی شما.
تا جلسه آینده بدرود
حجم فایل: ۳۰ مگابایت
آموزش رایگان گیتار جلسه شانزدهم
تعداد بازديد : 196
تعداد صفحات : 1
صفحه قبل 1 صفحه بعد |