در این جا می خواهم تا آکورد های پر کاربرد گیتار رو به شما معرفی کنم.آکورد هایی که در نت ساز به شما دوستان تقدیم می کنیم با استفاده از این آکورد ها هستند .
در گیتار هزاران آکورد در گام ها و مدل های مختلف وجود دارد که بهره گیری از آن ها به خصوص برای مبتدیان بسیار سخت و گیج کننده است.و سایت های ارائه دهنده آکورد هم اغلب فقط آکورد را ارائه می کنند و نحوه آکورد گیری به عهده خود نوازنده است.برای همین تصمیم گرفتم که پر کاربرد ترین آکورد های گیتار که حد اکثر نیاز های شما در نواختن آکورد رو بر طرف میکنه و اکثرا هم آکورد های سر دسته اند بهتون معرفی کنم.
آکورد های مورد نیاز در اکثر موارد در گام های مینور و ماژور هستند و نام گذاری آن ها بر اساس نت اصلی آکورد است .فاصله نیم پرده بعد از نت را دیز می نامیم (با علامت #) و نیم پرده قبل از نت را بمل می نامیم (با علامتی شبیه به b).حالا به معرفی آکورد ها می پردازیم(لازم به ذکر است اگر آکورد ماژور باشد فقط حرف بزرگ نت نوشته می شود و اگر نت مینور باشدm کوچک هم در کنار حرف نت نوشته می شود):
*نت ها بر اساس فاصله پرده ای نیست و فقط نام برده شده اند.اگر دقت کرده باشید متوجه می شوید که نیم پرده بعد از یک نت همان نیم پرده قبل از نت بعدی است مثلاDb همان #Cاست برای همین آکورد آن به هر 2 صورتی هم که نوشته شود به یک نحو گرفته می شود.
گام ماژور: C -C# -Db -D -D# -Eb -E -F -F# -Gb -G -G# -Ab -A -A# -Bb -B
گام مینور: Cm -C#m -Dbm -Dm -D#m -Ebm -Em -Fm -F#m -Gbm -Gm -G#m -Abm -Am -A#m -Bbm -Bm
تعداد بازديد : 704
در اینجا می خواهیم تا شما را با نحوه ی اجرا کردن نت هایی که فرمت gp دارند آشنا کنیم....
gp مخفف کلمه ی guitar pro است که اسم یک برنامه ی کامپیوتری مخصوص نت نویسی گیتار محسوب می شود. پس نت هایی که این فرمت را دارند باید با این برنامه اجرا کنیم.این برنامه را در زیر دانلود کنید و پس از نصب آن فایل های gp خود را باآن اجرا کنید.
تعداد بازديد : 373
چگونه نت ها را از روی تبلچر بخوانیم؟
شاید شما هم گاهی اوقات با نت های پیچیده ای مواجه می شوید و دوست دارید تا یک راه راحت تر برای نت خوانی پیدا کنید. تبلچر این امکان را به شما می دهد.
تبلچر چیست؟
تبلچر یک استاندارد نت خوانی، برای سازهای سیمی فرت دار، مانند گیتار و عود است. با استفاده از تبلچر می توانیم مکان دقیق نت ها روی سیمها را پیدا کنیم. این ابزار کمک بسیار خوبی برای کسانی است که گاهی در پیدا کردن مکان دقیق نت ها روی دسته گیتار دچار مشکل می شوند.
تاریخچه تبلچر
قدیمی ترین کتابی که در آن تبلچر دیده می شود، در اسپانیا و مربوط به کتب آموزش عود در اواسط قرن ۱۶ میلادی می باشد. زمانیکه ساز عود، مانند گیتار امروزی بسیار محبوب بود.
چگونه تبلچر را بخوانیم؟
قبل از خواندن تبلچر، بهتر است یک بار دیگر به دسته گیتار خوب دقت کنیم.
در تصویر بالا شماره فرتها را از راست به چپ، و شماره سیمهای گیتار را از پایین به بالا (۱ تا ۶) می بینید.حالا گیتار را ۱۸۰ درجه می چرخانیم تا سردسته گیتار به سمت چپ برود.
حالا شماره فرتها را از چپ به راست، و سیمهای گیتار را از بالا به پایین مشاهده میکنیم. در این تصویر می بینیم که سیم شماره ۱ که صدای می (E) را میدهد، در بالا قرار گرفته، سیم شماره ۲ که صدای سی(B) میدهد در ردیف دوم، و به همین ترتیب سیم ۶ در پایینترین ردیف قرار گرفته است. نمودار زیر همان شکل بالا را نشان میدهد.
حالا میتوانیم براحتی استاندارد تبلچر را بخوانیم. تصویر زیر نشانگر نمودار تبلچر است که نحوه قرار گرفتن گیتار بصورت بالا را نشان میدهد.
همانطور که می بینید سیمهای ۱ تا ۶ گیتار از بالا به پایین نشان داده شده است. البته هنوز نمودار تبلچر کامل نشده! برای نواختن نت های گیتار باید فرتهای مختلفی را روی دسته گیتار بگیریم و با دست راست بر روی سیمها ضربه بزنیم.(البته اگر راست دست هستید) خب حالا با استفاده از تبلچر میتوانیم نشان دهیم که در یک قطعه چه فرتهایی از چه سیمی باید گرفته شود. مثال زیر را ببینید.
خواندن تبلچر مانند پنج خط حامل از چپ به راست میباشد، در مثال فوق ابتدا باید سیم سوم فرت ۲ (یعنی نت لا) را بنوازیم، سپس سیم دوم آزاد (نت سی، یعنی با دست چپ هیچ فرتی را نمیگیریم)، سپس سیم دوم فرت ۱(نت دو) و در آخر سیم دوم فرت ۳ (نت رِ) را بنوازیم. به همین راحتی!
عیب تبلچر
عیب نت خوانی از روی تبلچر این است که ما هیچ اطلاعاتی از کشش زمانی نتها و سایر علامتهای نت نداریم و حتما باید آن قطعه را قبلا شنیده باشیم تا بتوانیم بصورت گوشی آنرا بنوازیم.
راه حل
برای برطرف کردن این عیب، بهتر است نت و تبلچر را با هم استفاده کنیم تا بتوانیم حتی اگر قطعه ای را قبلا نشنیده بودیم، بنوازیم. مثلا به چند نت اول قطعه زیبای جان مریم دقت کنید.
شما با داشتن نت و تبلچر یک قطعه، براحتی میتوانید آنرا درست و اصولی بنوازید.
تعداد بازديد : 630
بسیاری از هنرجویان در گرفتن آکوردهای باره دار به مشکل بر می خورند و در حسرت شنیدن صدای واضح آکورد باره دار می مانند! شاید هم از گرفتن این آکوردها منصرف شوند! یکی از دلایلی که همیشه به هنرجویان متذکر می شوم که برای شروع یادگیری، سازی تهیه کنند که اکشن گیتار (فاصله سیم ها تا دسته گیتار) پایین باشد همین است.
مشکل آنجا پیش می آید که اکشن گیتار هم پایین است اما همچنان هنرجو برای گرفتن آکورد باره دار با گیتار بیچاره کشتی می گیرد و خودش هم از درد انگشتان دست چپ رنج می برد.
من همواره به هنرجویانم ۷ توصیه می کنم که می تواند بسیار مفید واقع شود و آکوردهای باره دار را به راحتی بگیرند و از صدای زیبای آنها لذت ببرند.
۱_ به انگشت شست فشار وارد نکنید
بعضی ها فکر می کنند هر کس زورش بیشتر است آکورد باره دار را راحت تر می گیرد! این تصور اشتباهی است. درست گرفتن و به صدا در آوردن تمام نت های آکورد باره دار هیچ نیازی به فشار و زور ندارد. اصلا شما نیاز نیست محکم و با قدرت زیاد به انگشت شست فشار بیاورید. چراکه ماهیچه های این انگشت بسیار ضعیف هستند و نه تنها کمکتان نمی کند بلکه باعث خستگی و نهایتا دلزدگی تان از گرفتن آکورد می شود. بجای آن از ماهیچه های پرقدرت بازوی دست چپتان بهره گیرید(البته اگر راست دست هستید). در واقع بهتر است هنگام باره گیری در گیتار از انگشت شستتان فقط بعنوان یک نگه دارنده و پایدار کننده استفاده کنید.
یک تمرین کارآمد: سعی کنید آکورد باره دار (مثلا فا ماژور) را بدون استفاده از انگشت شست دست چپ بگیرید تا فشار ماهیچه بازوی چپتان را احساس کنید.
۲_ از نیروی دست راستتان استفاده نمایید
همچنان که با دست چپتان آکورد را می گیرید می توانید با آرنج دست راستتان بدنه گیتار را کمی به سمت داخل فشار دهید تا دسته گیتار به سمت بیرون هدایت شود. حالا با فشار آوردن انگشتان دست چپتان به سمت داخل، می توانید آکورد را راحت تر بگیرید.
۳_ انگشت ۱ (انگشت باره) موازی با میله فرت باشد
انگشت اشاره دست چپ (در صورت راست دست بودن) یا انگشت ۱، به نام انگشت باره هم معروف است. سعی کنید هنگام گرفتن آکوردهای باره دار، این انگشت صاف و موازی با میله فرت باشد. البته در بعضی از آکوردها مانند سی ماژور (کلا آکوردهای با بیس لا ماژور) این قضیه زیاد ضروری نیست.
۴_ بندهای انگشت ۱ را بطور یکسان فشار دهید
بعضی ها برای به صدا درآمدن سیم ۱، بند سوم انگشت ۱ (بند پایینی انگشت) را بسیار محکم گرفته و بند اول (نزدیک ناخن) را خیلی شل می گیرند یا اصلا روی هواست! سعی کنید بندهای انگشت ۱ با هم همسطح باشند و بطور یکسان به سیم های گیتار فشار آورید.
۵_ ابتدا انگشتان ۲، ۳ و ۴ را روی سیمها قرار دهید بعد انگشت ۱
متاسفانه شخصا بسیار شاهد این بودم که حتی گیتاریست هایی که چندین سال سابقه نوازندگی دارند هنگام ریتم نوازی و گرفتن آکوردهای باره دار، ابتدا انگشت ۱ را قرار می دهند و با تاخیر، سایر انگشتانشان را. این اشتباه بزرگی است چراکه حتی اگر نیم میزان از ریتم فقط با انگشت ۱ نواخته شود و سایر انگشتان رو هوا باشند، گام آن قطعه به هم می ریزد و اصطلاحا فالش می شود. برای شروع بهتر است هنگام تعویض آکوردهای باره دار، ابتدا انگشتان ۲، ۳ و ۴ را قرار دهید سپس انگشت ۱ را. بعد از مدتی که دستتان روان تر شد شیوه کاملا صحیح آن است که کاملا بطور همزمان انگشتها را قرار دهید. اما برای شروع یادگیری ابتدا انگشتان ۲، ۳ و ۴ را قرار دهید سپس ۱ را.
۶_ آکوردهای باره دار را روی دسته گیتار سُر دهید
گاهی پیش می آید که یک سری آکوردهای شبیه هم را باید پشت سر هم بنوازید، مثلا فاماژور و سل ماژور. هنگام تعویض بین این دو آکورد بهتر است دیگر دست چپتان را از روی دسته گیتار بلند نکنید و با حفظ همان حالت آکورد، دستتان را روی دسته گیتار بکشید.
۷_ بیشتر از ۲۰ ثانیه با آکورد باره دار کلنجار نروید
اگر با رعایت این نکات باز هم آکوردگیری برایتان سخت بود بس کنید! زیاد با گیتار کشتی نگیرید، چند دقیقه ای استراحت کنید و مجددا تلاش کنید. چراکه کلنجار رفتن مداوم باعث خستگی و درد دست چپتان می شود.
مطمئنا بعد از چند روز تمرین مناسب با رعایت نکات بالا می توانید از صدای دلنشنین و واضح آکوردهای باره دار لذت ببرید.
تعداد بازديد : 742
ريتم 4/2 راك كه از آسانترين ريتمهاي موجود ميباشد كه آنرا به صورت خيلي ابتدايي به شما نشان دادم البته خود شما بعد از اينكه در ريتم قوي شديد ميتوانيد گونه هاي ديگر را بسازيد. بطور مثال شما ميخواهيد اين ريتم را بروي آكورد لا ماژور امتحان كنيد. حالت كلي را در تصوير ميبينيد. در اين ريتم ابتدا يك ضربه رو به پايين سپس ضربه رو به بالا و بعد از آن ضربه رو به پايين همرا با خفه كردن صدا وسر انجام ضربه رو به بالا .توجه داشته باشيد كه فاصله تمام ضربها بايد با هم برابر باشد در اينجا 4 ضربه داريم كه بين 4 ضرب با هم برابر است براي ياد گيري ابتدا از سرعت كم و سپس سرعت خود را بالا ببريد
تعداد بازديد : 316
بطور مثال شما ميخواهيد اين ريتم را بروي آكورد لا ماژور امتحان كنيد. در اين نوع ابتدا بوسيله انگشت شست يك ضربه به سيم باس(سيم5) گيتار زده ميشود و سپس دو بار بطور متوالي سه سيم فوق را كه در تصوير ميبينيد را بطور همزمان به صدا در مياوريم. همان طور كه در تصوير ميبينيد ضربه اول توسط شست به سمت پايين و دو ضربه ديگر به سمت بالا ميباشد ونكته مهم در اينست كه فاصله زماني تمام اين 3 ضرب با هم برابر است .بنابراين حالت كلي اين نوع ريتم به اين صورت است كه اول يك سيم باس سپس دوبار بطور متوالي و بطور همزمان 3 سيم پايين گيتار را به صدا در ميآوريم . پس در حالي كه آكورد لا ماژور را گرفته ايم اين ريتم را اجرا ميكنيم
نوع دوم كه نسبتا اسانتر ميباشد به اينگونه است كه 3 ضربه بطور منوالي به سمت پايين وارد ميشود كه ضربه اول ضربه اي است كه به سيم باس وارد ميشود و دو ضربه بعدي به سيمهاي تريبل وارد ميشود.نكته اي كه در اينجا وجود دارد اينست كه در ضربه اول كه ضربه به سيم باس است ؛ ميتوان ضربه را فقط بروي سيم 5 و6 و يا اينكه بروي سيم 4 و5 و6 باشد كه رعايت كردن آن زياد مهم نيست ونكته مهم در اينست كه فاصله زماني تمام اين 3 ضرب با هم برابر است
تعداد بازديد : 318
در این بسته 6 فایل تصویری وجود دارد که به شما ریتم های مختلف در سبک 6.8 شاد ایرانی و بندری را آموزش میدهد
دانلود کنید از لینک زیر :
http://s2.picofile.com/file/7154161719/Rythm_6_8.rar.html
و ريتمهايي :
1.رومبا Rumba
2.basanova
3. 6.8 slow rock
4. 4/4 donzon
5. 4/2 rock
از لینک زیر دانلود
تعداد بازديد : 329
تعداد صفحات : 1
صفحه قبل 1 صفحه بعد |